Renault en Montea hebben de handen in elkaar geslagen voor de ontwikkeling van een built-to-suit warehouse in Meyzieu, nabij Lyon. De projectgrond werd eerder dit jaar aangekocht door Montea als onderdeel van haar uitgebreide landbank.

Deze transactie zorgt ervoor dat de huurinkomsten voor Montea in Frankrijk toenemen met 10%. De vastgoedexpert waardeert deze transactie aan een aanvangsrendement van 5,5%. Deze transactie zorgt voor een toename van de vastgoedportefeuille van Montea met € 14,4 miljoen.

Montea en Renault hebben voor dit project een huurcontract ondertekend voor een looptijd van 9 jaar. Na de oplevering van een crossdock gebouw op maat van Renault, zal de groep er zijn dochteronderneming ACI onderbrengen om diverse van hun activiteiten, zoals het bewerken, assembleren en verpakken van reserveonderdelen, samen te brengen en tegelijk ook ruimte te creëren om nieuwe activiteiten te implementeren zoals 3D-printing, mechanisch lassen en het installeren van de nieuwste generatie technologische eenheden.

De eerste steen werd begin deze zomer gelegd. Deze zeer vlotte en efficiënte samenwerking zorgt ervoor dat Renault snel een gepaste oplossing zal hebben om hun activiteiten in onder te brengen.

Eric Arduin, Project General Manager van Renault: “ACI moest een nieuwe locatie voor zijn activiteiten vinden waar zwaar vervoer mogelijk is en waar geen overlast veroorzaakt wordt door de typische industriële activiteiten. De site in Meyzieu die Montea ons voorstelde, is daarom ideaal gelegen, met een directe toegang tot de snelwegen, maar ook dichtbij het openbaar vervoer. Montea werkte een klantgerichte oplossing voor ons uit, die zowel flexibel als op lange termijn georiënteerd is."

Het terrein met een oppervlakte van ruim 3 ha vormt een ideale locatie voor logistieke activiteiten ten oosten van Lyon vlakbij de autosnelweg A42. Het heeft ruimte voor een logistiek gebouw van ca. 10.000 m². Het ligt op 10 km van de luchthaven Lyon Saint-Exupéry en op 10 minuten van het TGV-station Lyon Saint-Exupéry (via de RhôneExpress).

Montea verwierf dit terrein eerder dit jaar door drie kleinere terreinen samen te voegen tot een logisch geheel. Hiermee focust Montea opnieuw op het duurzaam gebruik van open ruimte. Ook hier in Meyzieu onderzocht Montea hoe reeds gebruikte terreinen op een industriezone konden worden hergebruikt in plaats van nieuwe groene ruimte aan te snijden.

Montea versterkt aanwezigheid in Frankrijk

Montea is sinds 2006 actief in Frankrijk. Om haar rol als ontwikkelende vastgoedbelegger ook in Frankrijk uit te bouwen, werkt Montea bijna twee jaar samen met J MO, vertegenwoordigd door Julien Mongoin. De combinatie van de financiële slagkracht van Montea en de de jarenlange ontwikkelingservaring en het uitgebreide netwerk van J MO, maakt van Montea een sterke ontwikkelende investeerder voor de Franse markt. Dit project voor Renault zorgt voor een versterking van Montea’s aanwezigheid in het zuiden van Frankrijk.

Julien Mongoin (J MO):Dit project tussen Renault en Montea is het resultaat van een win-win-samenwerking met alle belanghebbenden: Renault-ACI dat ons snel zijn vertrouwen gaf, Christophe Quiniou, burgemeester van Meyzieu en zijn ondersteunende diensten die ons gedurende het hele administratieve proces hebben begeleid, en Montea die als een investeerder de verwachtingen van zijn klanten vervult.

Bij dit project waren Aktiv Real Estate, voor de aankoop van het terrein, en JLL, voor de onderhandelingen van de huurovereenkomst betrokken. De architecten van Agence FRANC zorgden voor het ontwerp van het gebouw en HTC Lyon neemt de ontwikkeling voor zijn rekening.

20191014 visuel