Na België, Frankrijk en Nederland is Montea klaar om nu ook de Duitse markt te betreden en zo haar internationale slagkracht te vergroten. De sterke groei van de logistieke sector in Europa én de leidende rol van de Duitse economie zijn de belangrijkste drijfveren om verder internationaal door te breken. Voor de uitbreiding gaat Montea een partnership aan met IMPEC Groep. Nog voor het einde van dit jaar wil Montea haar eerste projecten in Duitsland aankondigen.

Vandaag is Montea actief in België, Nederland en Frankrijk, maar breidt nu haar activiteiten ook uit naar Duitsland. Reden: de sterke groeiambities doen de beursgenoteerde groep kijken naar het land met één van de meest toonaangevende economieën van heel Europa. Voor deze uitbreiding ging Montea de voorbije maanden op zoek naar een geschikte partner met hetzelfde DNA. Die partner vonden ze in de Duitse IMPEC Groep.

Wij zijn met deze beslissing niet over één nacht ijs gegaan. De centrale ligging, een uitstekende infrastructuur, de hoogtechnologische standaarden en bouwnormen maken van Duitsland vandaag de meest aantrekkelijke logistieke markt van Europa. We geloven er dan ook ten volle in dat we via een sterke samenwerking met IMPEC Groep onze ambities in Duitsland kunnen waarmaken.Jo De Wolf, CEO Montea.

IMPEC Groep is net zoals Montea ontstaan vanuit familiaal ondernemerschap. Bovendien hanteert de Duitse groep dezelfde waarden als Montea, namelijk een langetermijnvisie en een focus op waardecreatie in het ontwikkelen van ‘built-to-suit’ projecten op strategische locaties.

IMPEC Groep - ofwel IMPEC Real Estate GmbH - werd in 1993 opgericht door Gerhard Mannsperger. Sinds de komst van zoon Domenique Mannsperger, een ervaren logistiek ontwikkelaar, richt het bedrijf zich uitsluitend op logistieke ontwikkelingen. In hun klantenportefeuille zitten onder andere bedrijven zoals Seifert Logistics, Duvenbeck en Mateco. IMPEC Groep ontwikkelde de afgelopen jaren meer dan 550.000 m² verhuurde opslagruimte en verwerkte een transactievolume van € 400 miljoen.

Volgende fase

Om de samenwerking te bestendigen, sloten Montea en IMPEC Groep zopas een overeenkomst, waarbij IMPEC Groep voor Montea op zoek gaat naar hoogwaardige én duurzame ontwikkelings- en investeringsopportuniteiten op de Duitse markt. Montea zal voor deze projecten optreden als financiële partner tijdens de ontwikkelingsfase en anderzijds als eindinvesteerder bij oplevering. Dankzij de ervaring in duurzame ontwikkelingen en investeringen zal IMPEC Groep alvast bijdragen tot de forse groeiambitie van Montea.

IMPEC Groep heeft zijn kwaliteiten als projectontwikkelaar in het verleden meermaals kunnen bewijzen. Met Montea hebben we een sterke partner gevonden, die dezelfde filosofie hanteert en kwaliteitseisen stelt aan zijn projectontwikkelingen. Samen met Montea, als financieel robuuste partner, zullen ook wij nu onze impact aanzienlijk kunnen vergroten en tegemoetkomen aan de toenemende vraag naar kwalitatief hoogstaand logistiek vastgoed.” Domenique Mannsperger, Directeur Montea Duitsland.

De groeiambitie mag duidelijk zijn, want door deze samenwerking wordt Duitsland - naast België, Nederland en Frankrijk - het vierde land waar Montea actief is. De expansie markeert de start van een volgende fase in de investeringsstrategie in hoogwaardige én duurzame logistieke locaties. Met een schuldgraad van 39%, is Montea ervan overtuigd snel door te kunnen groeien in Duitsland. Montea zal naar verwachting nog voor jaareinde haar eerste projecten in Duitsland aankondigen.